Szept.29. | NAKAJIMA Natsu (J): Mint füst, mint hamu | Like Smoke, Like Ash

Szept.29. | 20:00 | Budapest, Nemzeti Táncszínház – Várkert Bazár| National Dance Theater, Castle Garden

NAKAJIMA Natsu (J) –  Mint füst, mint hamu | Like Smoke, Like Ash (A ‘New Life’ in Becoming Old)

nakajima_foto_kezesA japán ‘füst’ (煙) és‘hamu’ (灰) írásjelek magukban foglalják a tűz (火)írásjelét. Nem csak etimológiailag utalnak vissza arra az elemre (tűz), melyből keletkeztek, hanem vizuálisan egy következő állapotot; „tűz létének“ következő állomását fejezik ki. Hijikata gyakorta javosolta tanítványainak, hogy váljanak „eltűnő-megjelenő“ entitássá. Az „eltűnés“ számára többet jelentett, mint puszta ön-eltörlést, magában foglalt valami mást, egyebet is. A magában foglalás szerkezete, melyben egy dolog valami más lehetőségét rejti, „össze-tett“-ként is jellemezhető. Gondoljunk csak a ‘faszén’-re (火種), mely a haldokló tüzet a parázsban rejtegeti. Ezen az úton tanított meg élni és táncolni Tatsumi Hijikata és Kazuo Ohno, így táncoltam egész életemben. Röpke találkozás alkalmával hagyományozódhatott át az idősebb generáció üzenete, akár a tűzijáték „robbanása“ az éjszakában. Ezzel a tánccal imádkozok és nyújtok át egy szál virágot mindazoknak, akik eltávoztak.

Natsu Nakajima-foto2NAKAJIMA Natsu (sz. 1943, Japán, Sakhalin) a butoh tokiói születésétől, az 1960-as évektől az irányzat egyik legkiemelkedőbb alakja, majd 1983-tól az egyik legfontosabb külföldi úttörője. Mesterei a butoh két alapítója, Hijikata Tatsumi és Kazuo Ohno. Nakajima 1969-ben alapította meg saját társulatát, a Muteki-sha-t, előadásait és koreográfiáit az 1980-as évektől mutatja be nemzetközi színtereken is. A Londoni LIFT’83-on bemutatott, széles körben elismerést szerzett darabja, a „Niwa“ fémjelzi a nemzetközi sikereinek kezdetét, és vezetett el olyan fesztiválokon való részvételhez, mint a FIND (Montreál), a Nancy Fesztivál és a Sidney Biennálé. Előadói és koreográfusi munkássága mellett Nakajima több mint harminc éves oktatói tapasztalattal rendelkezik, és előfutára Japánban a fogyatékkal élők táncos képzésének megszervezésében.


nakajima-foto4The Japanese characters for ‘smoke’ (煙) and ‘ash’ (灰), both contain the character of ‘fire’ (火). It is as though they etymologically recall their material origin in fire, and visually indicate themselves as the next stage of transformation in the ‘life of fire.’ Hijikata would often tell his disciples to become ‘disappearing things, appearing things.’ ‘Disappearance,’ for him, meant more than simple self-erasure; it contained the element of something else. This structure of containment, with one thing harboring the possibility of another, might be termed a kind of ‘compound.’ Just like the ‘charcoal’ (火種) hidden in the embers of a dying fire. This is the way I learned to live and dance from Tatsumi Hijikata and Kazuo Ohno; it is the way I have danced my entire life. In the brief encounter of one night, a lasting message might be fleetingly passed from an old generation to a new, like the ‘life’ of a firework in the night. With this dance, I pray and pass a flower to those who have already gone.

NAKAJIMA Natsu (b. 1943 Sakhalin, Japan) has been one of the most prominent figures in Butoh dance since its foundation in Tokyo in the 1960s, and one of its foremost pioneers abroad. Training under both Hijikata Tatsumi and Kazuo Ohno, Nakajima went on to establish her own dance company, Muteki-sha, in 1969, with whom she has been performing and choreographing internationally since the early 1980s.
Her highly acclaimed performance of ‘Niwa’ at LIFT ‘83 (London) marked the beginning of this international touring career, and led to performances at festivals such as FIND (Montreal), the Nancy Festival, and the Sydney Biennale.
In addition to her performance and choreographic work, Nakajima has over thirty years of experience as a teacher, and has been one of the forerunners of dance for the disabled in Japan.

21:15-21:45  Közönségtalálkozó | Artist Talk