JAPÁN EST | Japanese Night

Szeptember 28.| Budapest, Nemzeti Táncszínház – JAPÁN est

17:00-19:00 | Filmvetítés, szimpózium  

Jegyekért kattintson ide / Tickets

Alterations / KōMurobushi – Basile DOGANIS (FR-GR), részleteket mutat a Ko Murobushi-ról készült filmjéből, és feltárja a különleges 10 évig tartó együttműködésük élményeit. A beszélgetésben WATANABE Kimiko (J), a tokiói Ko Murobushi Archívum alapító igazgatója is részt vesz.

Basile DOGANIS görög-francia származású rendező, forgatókönyvíró. Filozófiai tanulmányai alatt három évet töltött Tokióban, ahol dokumentumfilmet készített a japán Kami Hito E nevűrapegyüttesről(Kami Hito E – OntheEdge).

Első rendezőasszisztensi munkájátLimosin japán maffiáról szóló dokumentumfilmében kapta, a Cannes-ban 2007-ben bemutatott Young Yakaza című alkotásban. Miután 2011-ben részt vett a BingerFilmlab (RendezőiLab) munkálataiban, elkészítette első saját rendezésű rövidfilmjét, a The Brother’s Keepert (Le Gardien de sonfrère, 20 ‘, 2012), 2013-ban pedig a LaFémis forgatókönyvírói tanfolyamára is járt (Atelierscénario). Ezután megrendezte második rövidfilmjét is, a Citizen Day-t (Journée d’appel, 20 ‘, 2014), amelyet világszerte több mint 50 fesztivál választott be programjába.

Első játékfilmjét, a francia-görög koprodukciós MeltemetLeszbosz szigetén forgatta (ElzévirFilms / BlondeAudiovisualProductions, 86’, 2018), színpadra 2019. márciusában került Franciaországban. A néhai KōMurobushiról (MacalubeFilms / ElzévirFilms, 49 ‘, 2019) alkotott dokumentumfilmje, az Alterations / KōMurobushi,melyen 10 évig dolgozott, a Cinéma du Réel hivatalos, 2019-es műsorába is felkerült.

 

19:00-19:30 | Megnyitó kavalkád  

TADA Sanae, a Japán Alapítvány igazgatójának és ERTL Péter, a Nemzeti Táncszínház igazgatójának köszöntője, HORNYÁK István ruhakölteményeivel  (J, HU)

 

19:30-20:30 | Butoh és kortárs tánclőadások

Jegyekért kattintson ide / Tickets

Gyújtópont

Koreográfia, tánc: OKUYAMA Barabbas (J)

A pillanat, amikor a test összes porcikája mozgásba lendül, önmagának bizonyítva, hogy létezik.
Lüktet, görcsbe rándul, esetlenül botladozik.
Nem kétséges, az idő egyre kiélezettebb.

Végül a test gyújtóponttá válik; az egymást átfedő tekintetek kirajzolódó útvonalainak célpontjává.

A jogász végzettségű butoh táncos és koreográfus a színpadi jelenlét intenzitására építi alkotásait, előadásmódjában a butoh formálta testtudat igényével arra a kihívásra keresi a megoldást, hogy a színpadon állva minden tekintet rászegeződjön. 2001-2016-ig a Dairakudakan Butoh Együttes frontembere, aki dolgozott NAGY József és KASAI Akira darabjaiban, ma szabadúszó alkotó-előadó. Megkerülhetetlen tényező a kortárs táncművészetben, japán és nemzetközi fesztiválokon, rangos tánc-megmérettetéseken folyamatosan részt vesz. Színészként is több ízben kipróbálta magát.

 

Csillaghullás a mosogatószűrőben

Koreográfia, tánc: OMORI Yoko (J)

Hogyan őrizhetünk meg valakit örök szépségében, hogyan végezhetünk vele gyengéden anélkül, hogy megérintenénk? Ez a lefagyasztás.

Ő is lefagyasztott engem, hogy örökké az ő „imádottja“ maradjak. Én pedig gyengéden kitöröltem magamból minden olyan dolgot, amit már nem akartam látni.  Mint az üres teás zacskót, melynek tartalmát a háromszögletű sarokba dobta ki.  

Nagyon régen biztos voltam benne, hogy egy nyulat láttam az anyjával a Holdon, a kagylót fülemhez tartva hallottam a hullámok morajlását, a csillagok hullását. Ugyanakkor rá kellett jönnöm, hogy ezek csak képzelgések, a bennem keletkező benyomások. Az idő múlásával a képzletem darabokra hullott, és többé nem láttam, amit kellett volna, és olyan dolgokat kezdtem el észre venni, amiket soha nem akarok újra látni.

Azt hiszem, tudom, mit kell tennem. Gyengéden megőrzöm ezeket az emlékeket, de nem érek hozzájuk. Ha így teszek, minden megmarad gyönyörűnek, én pedig végre valóban boldog lehetek.  Még most is, mikor ugyanúgy issza minden reggel a teáját, mikor a csillagok bevakítanak a háromszögletű sarokba és megcsillannak az eldobott teásfiltereken, melyeket képzeletemben szanaszét szórt.  Azt szeretné, ha mindig az ő imádottja maradnék. Így ölt meg engem szépen.

OMORI Yoko japán  táncos öt éves korától balettozik, középiskola alatt kortárs táncot és Takahashi Moto ([TOKYO ELECTROCK STAIRS ) vezetése alatt hiphopot is tanult. Később Kasai Mitsutake, Ito Kaori és KENTARO koreográfusok előadásaiban szerepelt.

 

Hátrahagyottak

Koreográfia, tánc: Josh MARTIN (CAN)

Az előadás a Kanadai Művészeti Tanács, a Tánc Centrum és a Barbara Bourget (Kokoro Tánc) támogatásának köszönhetően valósult meg. Az előadás először 2013-ban mutatkozott be a vancouveri The Edge Fesztiválon, és azóta több mint 35 helyszínen Kanada-szerte. Számos alkalommal léptek fel az Egyesült Államokban, Japánban, Szingapúrban és Costa Ricán is. A stuttgarti Nemzetközi Szóló-Tánc-Színház Fesztiválon koreográfi kategóriában 1. helyezést, az előadás kategóriában pedig 2. helyezést ért el.

Ez a különleges darab a testet mint az emékekek őrzőjét vizsgálja. Az izomszövetek, a szervek és a csontok mindegyike külön tárolja a múltbeli események, cselekedetek és a traumák azon lenyomatait, amelyek az elme számára még nem elérhetők. A tánc, a mozdulatok gondolattól való elválasztásával kísérli meg a test által felidézett emlékek kifejezését és a visszatekintés kibővítését.

A kanadai Albertából származó Josh MARTIN Dél-Amerikában és Európában tett szert széleskörű tánctudására. Jelenleg Vancouverben él és dolgozik, a Salish-parton élő őslakosok területén. Karrierje során olyan táncstúdióknál és független koreográfusokkal dolgozott együtt, mint például Justine A. Chambers, Helen Walkley, Dana Gingras (Animals of Distinctions Társulat), Wen Wei Wang (Wen Wei Dance Társulat), Tiffany Tregarthen és David Raymond (Out Innerspace Táncszínház), Amber Funk Barton (the response nevű szervezet), Serge, stb. Több mint tíz éve a Company 605 nevű társulat művészeti társigazgatója, mely főként együttműködési projektjeiről ismeretes.

 

Gondoltál már arra, hogy megnyald a saját szemgolyódat?

Koreográfia, tánc: IMAEDA Seina (J)

Gondoltál valaha arra, hogy megnyald a szemgolyódat? Ha a sajátodat nem éred el, megnyalnád másét?

Az érzéseink egy részét egy elzárt dobozban őrizzük, amelyet nem szabad megbolygatni. Mégis, én szeretném kinyitni azt a dobozt, amelyhez tilos hozzáérnem.

Az ellentétből születő  mozdulatok vonzóvá válnak.  

Félek táncolni.

Jobban mondva, kicsit félek a tánctól, mert bekebelezheti az ember.

A dobozon kívül nincs semmi. Én sem leszek többé önmagam.

IMAEDA Seina Tokióban balettet és korától kortárs táncot tanul. Egyetemi évei alatt Mikano Takano és Kota Kihara előadásában is táncolt.

2018-ba első szóló előadásával elnyerte a Dance ga Mitai! feltörekvő új tehetség díját, majd második szólójáért, a ” Gondoltál valaha arra, hogy megnyald a szemgolyódat?”a Yokohama Dance Collection “Touchpoint Art Foundation Award” díját vehette át.

 

Kapcsolatok

Koreográfia: XIAO Zhiren  | Tánc: XIAO Zhiren, YAN Hanyi (CN)

Vajon a kapcsolat szüli a félelem és az elvárás, az elvárás és a kiábrándulás, valamint a kiábrándulás és a vágy közötti örökös küzdelemet? Ez lenne az az örökös körforgás, amitől minduntalan szabadulni vágyunk, mégis mindig benne ragadunk? Egy rendszert akarunk benne felfedezni, pedig gyakran kaotikus, állandónak hisszük, holott tiszavirág-életű. Azt gondoljuk, hogy békés, pedig viszályokkal teli.

XIAO táncterapeuta, kortárs táncos, szabadúszó koreográfus. Az Ázsiai Kulturális Tanács ösztöndíjának elnyerése után az Egyesült Államokban tanult, és megkapta az Amerikai Táncfesztivál 2011-es Nemzetközi koreográfus – díját. Táncosként dolgozott a pekingi LDTX Modern Tánc Társulattal és a Guangdong Modern Tánc Társulattal, az ausztrál Expression Együttesnél és a hongkongi Y-space Tánc Társulatnál. A „Kapcsolatok” című önálló alkotásával második helyezést ért el a 32. Nemzetközi Hannoveri Koreográfus Versenyen, a 23. MASDANZA Nemzetközi Koreográfus Versenyen pedig elnyerte a legjobb koreográfiáért járó díjat és a BODY.RADICAL / Érintéspont Művészeti Alapítvány díját.
Vendégoktató volt a Natalia Medina Társulatnál és a 2018-as DANCESTAGES Sanghaji Táncfesztivál koreográfusaként is alkotott.

 

20:45-21:15 | Közönségtalálkozó  

 

A JAPÁN est vendége KíNA, FRANCIAORSZÁG és KANADA.

A JAPÁN est fő támogatói: Japán Alapítvány, EU-Japan Fest

 


28 September | Budapest, National Dance Theatre – JAPANESE Night

17:00-19:00 | Film screening, symposium

Jegyekért kattintson ide / Tickets

Basile DOGANIS will show some excerpts of his film on Ko Murobushi and give an insight into his 10-year collaboration with him as a privileged witness. WATANABE Kimiko, the founder-director of the Ko Murobushi Archive, will also be in the discussion.

Basile DOGANIS is a Greek-French director-screenwriter. During his studies in Philosophy, he spent 3 years in Tokyo where he made a documentary on a Japanese rap band (Kami Hito E – On the Edge) and was 1st AD on Limosin’s documentary on the Japanese mafia, Young Yakuza (Cannes 2007). In 2011, after attending the Binger Filmlab (Directors Lab), he directed his first fiction short film, His Brother’s Keeper (Le Gardien de son frère, 20’, 2012), followed the screenwriting course (Atelier scénario) of La Fémis in 2013 and directed his second short film Citizen Day (Journéed’appel, 20’, 2014) which was selected in over 50 festivals worldwide. His first fiction feature film, Meltem, a French-Greek co-production shot in Lesbos (Elzévir Films / Blonde Audiovisual Productions, 86’, 2018) had its theatrical release in France in March 2019 andhis 10-year-long documentary on late dancer KōMurobushi, Alterations / KōMurobushi (MacalubeFilms / Elzévir Films, 49’, 2019) was in the Official Selection of Cinéma du Réel 2019.

 

19:00-19:30 | Opening Cavalcade

Welcome from TADA Sanae /Director of Japan Foundation / and from ERTL Peter /Director of the National Dance Theatre/ with HORNYAK Istvan’s Fashion (KR, HU)

 

19:30-20:30 | Performances – butoh and contemporary dance

Jegyekért kattintson ide / Tickets

TRIGGER POINT
Choreographer, dancer: OKUYAMA Barabbas (J)

The moment the body starts-up all at once to thoroughly prove its existence to itself.
It throbs, spasms and stumbles clumsily.
There is no doubt that time gradually becomes sharper.

Eventually, the body will become the trigger point; the destination of trajectories drawn by overlapping gazes.

OKUYAMA Barabbas butoh dancer and choreographer, was a member of the Butoh Company DAIRAKUDAKAN (Chief : MARO Akaji) between 2001- 2016. During this time he also worked with Josef NADJ and KASAI Akira.

He draws inspiration from the method of Butoh, always trying to stand as intensely on the stage as he can, challenging other kinds of performances to find  the most persuasive way to keep the attention of his audience. Next to his dancer career he works sometime as an actor.

 

stars fall in sink-corner strainer

Choreographer, dancer: OMORI Yoko (J)

How to do that keep it forever as beautiful as a specimen and kill gently it without touching. That is to refrigerate.

I’m kept refrigerated by him to store “Adorable me”. I also killed everything gently included invisible things which I pretend to see and a tea pack that he dumped in a triangular corner.

Long time ago, surely I could see a rabbit on the moon with mommy and I could hear a sound of waves from the shell and stars were falling there. However, I gradually found that it was a fancy that I just drew and subjective impression. As time passed, my fancy was come apart at the seams and I can’t see what I was supposed to see and I can see something I do not want to see. I thought what to do. So I gently keep it without touching. If I do so, everything will be able to keep beautiful. I will be able to stay happy.  Even now he drinks that tea every morning and stars are falling in triangular corner where he dropped the tea pack in my mind.

He wants me to store “Adorable me”. So I was gently killed.

OMORI Yoko is student of Japan Women’s College of Physical Education, had learned ballet contemporary dance and hip hop from Takahashi Moto [TOKYO ELECTROCK STAIRS]. She performed works choreographed by Kasai Mitsutake, Ito Kaori and KENTARO. She won the Jury Prize for her solo work “Kamaseinu [underdog]” at the SAI International Dance Festival 2018. Now, she works mainly contemporary dance and street dance.

 

Leftovers

Choreographer, dancer: Josh MARTIN (CAN)

Leftovers is a piece developed through support from The Canada Council for the Arts, The Dance Centre, and mentorship from Kokoro Dance’s Barbara Bourget. The work premiered at the Dancing On The Edge Festival 2013 (Vancouver), and has since been presented over 35 times throughout Canada, as well as multiple performances in the USA, Japan, Singapore, Costa Rica, and in through Germany, including the Internationales Solo-Tanz-Theater Festival in Stuttgart, where it received 1st Prize for Choreography and 2nd Prize for Performance.

This solitary dance investigates the body as a memory bank. Muscle tissue, organs and bones all storing their own collected accounts of past events, action and trauma, not readily accessed by the mind. Disconnecting movement from thought, the dance attempts to externalize the inner moments of body recall, expanding what gets churned up in the retrieval.

Josh MARTIN received his diverse training as a dance artist across North America and Europe. He now lives and works in Vancouver, BC, on the traditional, ancestral and unceded territories of theCoastSalishPeoples. In his ongoing career as an interpreter and collaborator, he has worked with many dance companies and independent choreographers such as Justine A. Chambers, Helen Walkley, Dana Gingras (Animals of Distinction), Wen Wei Wang (Wen Wei Dance), Tiffany Tregarthen and David Raymond (Out Innerspace Dance Theatre), Amber Funk Barton (the response.), Serge Bennathan (Les Productions Figlio), Vanessa Goodman (Action at a Distance), Karen Jamieson, and as a past company member of Le Groupe Dance Lab in Ottawa under the direction of Peter Boneham. For over 10 years,Josh has been an Artistic Co-Director of Company 605, a Vancouver-based arts organization creating and producing new works through a collaborative process.

 

Have you thought that you want to lick your own eyes?

Choreographer, dancer: IMAEDA Seina (J)

Have you ever thought that you want to lick your own eyes?

If you can not lick your own eyes, would you like to lick somebody else’s eyes?

I think that there is a box filled with certain feelings that you must not step into, and emotions that you must not open in human beings.

Still, I would like to open the box that I must not open.

There is nothing outside the box. And I will certainly not be me.

IMAEDA Seina is student of Japan Women’s College of Physical Education, had learned ballet and contemporary dance from Miwako Takano. She appeared in works of Miwako Takano and Kota Kihara .

January 2018 – With her first solo dance performance, “suspended sentence”, she won the “New Artist Prize” at the Dance ga Mitai! (New Figure Dance Festival) vol.16.

February 2018 – Her second solo dance performance “Have you thought that you want to lick your own eyes?” won the “BODY.RADICAL / TOUCHPOINT ART FOUNDATION Award” at the Yokohama Dance Collection 2018 CompetitionⅡ.

 

Relationships

Choreographer: XIAO Zhiren | Dancers: XIAO Zhiren, YAN Hanyi(CN)

Does the relationship give birth to the eternal struggle between fear and expectation, expectation and disillusionment, and disillusionment and desire? That would be the eternal cycle that we always want to get rid of but still get stuck in? We want to discover a system in it, though we often believe it is chaotic, even though it has a flower life. We think it is peaceful, though strife-filled.

XIAO Zhiren Dance therapist, contemporary dancer, choreographer. He has been awarded the scholarship of the Asian Culture Council(ACC) to study abroad in the United States, where he became “2011’s international choreographer”, at the American Dance Festival.

Worked with the Beijing LDTX Modern Dance Company and Guangdong Modern Dance Company, and was also invited as guest dancer to the Expression Dance Company of Australia and the Y-space Dance Company of Hong Kong. Won second prize at the 32rd Hannover International Choreography Competition, also was awarded the best choreography prize and the special cooperation choreography prize at the 23rd MASDANZA International Choreography Competition in Spain. At the same time, he also got the “BODY.RADICAL / TOUCHPOINT ART FOUNDATION Award”. Worked in Spain as a guest teacher at the Natalia Medina Dance Company, and in 2018, got a job in Shanghai, working as the new choreographer of the DANCESTAGES Modern Dance Show new choreographer.

 

20:45-21:15 | Artist talk

 

The guest of the JAPANESE Night are China, France and Canada

The supporters of the JAPANESE Night are: Japan Foundation, EU-Japan Fest

Reklámok